Pierwszy autonomiczny pojazd ciężarowy przejechał przez całe Stany Zjednoczone od zachodniego po wschodnie wybrzeże. Przewiózł osiemnaście ton masła

Autonomiczne ciężarówki nie są w Stanach Zjednoczonych niczym szczególnie nowym. Amerykańskie stowarzyszenie kierowców zawodowych szacuje, że na tamtejszym rynku pracy brakuje aż 50 tysięcy zawodowych kierowców, w połowie przyszłej dekady będzie to już ponad 150 tysięcy. Autonomiczne ciężarówki staną się koniecznością.

To główny powód, dla którego nad takimi pojazdami pracują motoryzacyjni giganci: Tesla, Volvo, Daimler. Niedawno opisywaliśmy, jak drogi Teksasu podbijają autonomiczne ciężarówki firmy Kodiak, bo sukcesy odnoszą mniejsi, nieznani (jeszcze) gracze. W lutym tego roku trasę ponad 3,5 tysiąca kilometrów pokonała autonomiczna ciężarówka firmy Embark (był to jednak przejazd bez ładunku).

Adres filmu na Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=CL1A2VwQblM

Autonomiczna ciężarówka z masłem po raz pierwszy pokonała trasę od Pacyfiku po Atlantyk
Źródło: PlusAI / YouTube

Niedawno padł kolejny rekord. Autonomiczny pojazd ciężarowy firmy plus.ai pokonał 4,5 tysiąca kilometrów z Kalifornii do Pensylwanii, przewożąc ładunek (kilkanaście ton masła, bo w przedświątecznym okresie rośnie popyt na nie), co zajęło nieco mniej niż trzy dni. Firma przyznaje, że autonomiczne ciężarowe transporty organizuje już od roku, ale po raz pierwszy ten fakt ogłasza publicznie i po raz pierwszy taki pojazd pokonał trasę przez całe USA.

W trasie ciężarówką sterowały sensory, kamery, lidar, radary oraz oczywiście system wykrywania obiektów wspomagany sztuczną inteligencją. W podróży obecni byli zarówno kierowca, by móc przejąć kontrolę nad sterowaniem w sytuacji zagrożenia, jak i inżynier. Jednak okazali się niepotrzebni. Współzałożyciel firmy, Shawn Kerrigan w rozmowie z BBC News stwierdził: „Stały postęp w rozwoju naszych autonomicznych ciężarówek sprawi, że takie szybkie przejazdy przez cały kontynent staną się w przyszłości normą”.

Autonomiczne ciężarówki są rozwijane także dlatego, że jest to prostsze niż prace nad algorytmami dla autonomicznych samochodów osobowych. Pasażerskie auta poruszają się po gęsto zabudowanych miejskich terenach, drogach pełnych skrzyżowań i przejść dla pieszych. Ciężarówki mają zadanie łatwiejsze, na autostradach kierunki ruchu są rozdzielone, skrzyżowania bezkolizyjne, pieszych zaś nie ma wcale.

Eksperci przewidują, że w krajach gdzie transport towarów wymaga pokonywania dużych odległości, jak właśnie w USA czy Australii, autonomiczne ciężarówki mogą w przyszłości stać się bardzo popularne.

Adres filmu na Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=qLuWemz5O8Q

Autonomiczna ciężarówka w trasie
Źródło: SilliconValley Video / YouTube

Autonomiczne ciężarówki kursują też już po Europie, choć pokonują krótsze trasy. Od połowy maja w Szwecji codzienne przewozy dla logistycznego giganta DB Schenker świadczy firma Einride. Ciężarówki nazwane T-pod nie mają nawet kabiny kierowcy, a operator pojazdu może nadzorować zdalnie do dziesięciu pojazdów naraz. Na razie dopuszczono je do ruchu na krótkich trasach między magazynem a terminalem przeładunkowym z prędkością 5 km/godz. Ale firma zamierza wystąpić o pozwolenia na dłuższe trasy.

Poziomy autonomiczności pojazdów

Poziom 0 to brak systemów kontroli jazdy.
Poziom 1 to systemy, które automatyzują elementy prowadzenia, ale nie wymieniają się danymi. Kierowca musi mieć ręce na kierownicy i obserwować ruch.
Poziom 2 to systemy, które automatyzują dwa lub więcej elementów prowadzenia – w tym sterowanie, hamowanie i przyspieszanie – i je koordynują. Człowiek kontroluje inne aspekty przy dynamicznej jeździe.
Poziom 3 to systemy, które mogą przejąć wszystkie funkcje prowadzenia pojazdu, ale mogą stwierdzić, że kierowca musi przejąć kontrolę.
Poziom 4 to systemy, które mogą przejąć wszystkie funkcje prowadzenia pojazdu, nawet jeśli kierowca nie może przejąć kontroli.
Poziom 5 to systemy, które kierują pojazdem tak, jak człowiek w każdych możliwych warunkach.

Według klasyfikacji międzynarodowej organizacji SAE (International Society of Automotive Engineers).

Skip to content