Polska na dziesiątym miejscu indeksu oceniającego jakość cyfrowego życia na świecie

Badanie Digital Quality of Life Index 2020 (DQL) obejmuje 85 krajów, w których mieszka 81 procent populacji świata. Przygotowała je firma SurfShark dostarczająca usługi VPN. Indeks to podsumowanie pięciu obszarów (w tym 12 wskaźników), definiujących jakość cyfrowego życia, takich jak:

  • dostępność internetu (zarówno szerokopasmowego, jak i mobilnego);
  • jego jakość (prędkość internetu mobilnego, szerokopasmowego i ich stabilność);
  • e-infrastruktura (chodzi o liczbę osób korzystających z internetu na 100 mieszkańców oraz poziom przyjęcia technologii informacyjno-komunikacyjnych);
  • e-administracja (usługi online oraz gotowość do przyjęcia rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji);
  • cyfrowe bezpieczeństwo (cyberbezpieczeństwo i przepisy chroniące dane).

Dane pozyskano z kilkunastu źródeł, wśród nich są informacje Organizacji Narodów Zjednoczonych, Światowego Forum Ekonomicznego, Banku Światowego, innych indeksów (jak np. globalny indeks cyberbezpieczeństwa Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej ITU) czy wskaźników, np. gotowości rządów na przyjęcie SI Międzynarodowego Centrum Badań nad Rozwojem – ai4d.ai, o którym pisaliśmy w marcu.

Dziesięć krajów o najlepszej cyfrowej jakości życia (DQL) w ogólnym zestawieniu to kolejno: Dania, Szwecja, Kanada, Francja, Norwegia, Holandia, Wielka Brytania, Izrael, Japonia i Polska.

Wysoka dziesiąta pozycja naszego kraju może zaskakiwać. Jednak zdaniem analityków SurfShark Polska nie tylko osiągnęła lepsze wyniki niż kraje takie jak Niemcy i Singapur, ale również zrobiła to znacznie niższym kosztem.

Jeśli chodzi o poszczególne filary, na których oparto indeks, Polska jest najwyżej w kategorii dostępność internetu, bo aż na czwartym miejscu

W oferowaniu swoim obywatelom wysokiego poziomu cyfrowego dobrobytu przodują kraje skandynawskie. Jednocześnie 7 na 10 krajów o najwyższym DQL znajduje się w Europie. Stany Zjednoczone wspięły się na zaledwie 22. pozycję.

Z kolei w pierwszej dziesiątce najgorzej ocenionych państw znalazły się Liban (75.), Kenia, Bangladesz, Nepal, Sri Lanka, Nigeria, Gwatemala, Pakistan, Algieria i Honduras.

Jeśli chodzi o poszczególne filary, na których oparto indeks, Polska jest najwyżej w kategorii dostępność internetu, bo aż na czwartym miejscu (za Izraelem, Kanadą i Azerbejdżanem). Prymusi w cyfrowym bezpieczeństwie to Wielka Brytania, Francja i Litwa, Polska całkiem nieźle – bo już na 14. pozycji. Nasze usługi e-administracji mieszczą się w drugiej dziesiątce (19. miejsce, przed Chinami; liderzy w tym obszarze to Singapur, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone). Jakość internetu plasuje nas na 30. pozycji (tu przodują Singapur, Szwecja i Holandia), a infrastruktura elektroniczna na miejscu 39 (najlepiej jest w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Szwecji i Danii).

Na ogół im wyższe PKB w przeliczeniu na mieszkańca, tym lepsze miejsce w indeksie DQL. Jednak 13 z 85 krajów(Azerbejdżan, Bułgaria, Chiny, Chorwacja, Grecja, Węgry, Łotwa, Litwa, Malezja, Polska, Rumunia, Słowacja, Urugwaj) przełamuje tę prawidłowość i w rankingu radzi sobie nadspodziewanie dobrze, nadrabiając za pomocą wyższego poziomu bezpieczeństwa elektronicznego i tańszej łączności internetowej.

Z kolei trzy kraje na Bliskim Wschodzie (Bahrajn, Kuwejt, Arabia Saudyjska) o stosunkowo wysokim PKB na mieszkańca osiągają gorsze wyniki w zapewnianiu swoim obywatelom lepszego dobrobytu cyfrowego ze względu na niski poziom jakości internetu i e-bezpieczeństwa.

Digital Quality of Life Index 2020 to druga edycja badania. W tym roku indeks DQL jest statystycznie bardziej złożony, dynamiczny pod względem analitycznym. Bezpośrednio obejmuje te obszary, które wpływają na cyfrową jakość życia w danym kraju. Jak informują analitycy SurfShark, z powodu kilku ulepszeń w zeszłorocznej metodologii wersje indeksu DQL nie są porównywalne.

Skip to content