Nie tylko po fińsku, ale też po polsku i w stu innych językach odpowiada na pytania o koronawirusa. Taki jest chatbot uruchomiony przez fińskie miasto Espoo

5,5-milionowa Finlandia, która chce uczyć Europę sztucznej inteligencji, nie jest wolna od koronawirusa. Liczba zachorowań w tym niewielkim państwie na dzień 6 maja sięgnęła 5530 osób, zmarły 252 osoby, a wyzdrowiało 3,5 tysiąca. Od 16 marca trwa w Finlandii stan wyjątkowy. Najgorsza sytuacja (ok. 3,5 tysiąca zachorowań) ma miejsce w regionie Uusima, do którego należy 26 gmin, w tym 13 miast, m.in. Helsinki i Espoo.

Espoo to drugie co do liczebności po Helsinkach miasto w Finlandii. Znajduje się na południu kraju i zamieszkuje je ponad 230 tysięcy ludzi – w przeważającej części Finów. Espoo jest bardzo nowoczesne, działają tu przeróżne organizacje i firmy technologiczne. W dzielnicy Otaniemi mieści się jeden z kampusów Uniwersytetu Aalto (dawny Helsiński Uniwersytet Technologii – Teknillinen Korkeakoulu) wraz z doskonale prosperującymi ośrodkami i organizacjami naukowymi, takimi jak VTT – Fińskie Centrum Badań Technologicznych.

W dzielnicy Keilaranta działa firma telekomunikacyjna Nokia oraz inne korporacje oparte na nowoczesnych technologiach, m.in. Kone (producent wind i schodów ruchomych), Fortum (branża energetyczna) i spółka telekomunikacyjna Elisa. W mieście działa również polski konsulat honorowy, kierowany przez byłego wiceprezesa Nokii, Stefana Widomskiego, najbogatszego Polaka w Finlandii.

Oprócz oceny ryzyka zarażenia czy twojego stanu zdrowia udziela też rad i odpowiada na pytania – jeśli nie zna odpowiedzi, trafnie proponuje konkretną stronę internetową, na której można ją znaleźć. Jeśli nie rozumie pytania, przyznaje się do tego i prosi o jego przeformułowanie

W obliczu walki z koronawirusem Espoo wdrożyło stosowną kampanię, w tym informacyjną. Jednym z jej elementów jest „miejski” chatbot, dostępny na stronie ratusza [www.Espoo.fi].

Pisaliśmy już o wielu koronawirusowych chatbotach, zagranicznych czy polskich, udzielających porad i badających stan zdrowia użytkowników czy ryzyko związane z zarażeniem. Działają podobnie, mniej lub bardziej wnikliwie.

Propozycja Finów jest inna, przede wszystkim bardziej rozbudowana. Oprócz oceny ryzyka zarażenia czy twojego stanu zdrowia udziela też rad i odpowiada na pytania – jeśli nie zna odpowiedzi, trafnie proponuje konkretną stronę internetową, na której można ją znaleźć. Jeśli nie rozumie pytania, przyznaje się do tego i prosi o jego przeformułowanie.

Nazywa się Neuvo od nazwy start-upu z obszaru zdrowia Neuvo Inc. Global, która pomogła miastu w przygotowaniu aplikacji. Uwaga – pytania można mu zadawać pisemnie w ponad 100 językach, od popularnych po zulu czy joruba. Z chatbota może korzystać 100 tysięcy osób równocześnie.

„Smartbot oparty na sztucznej inteligencji i tłumaczeniu maszynowym umożliwia nam przekazywanie instrukcji i najnowszych aktualizacji naszych usług mieszkańcom Espoo, którzy mówią wieloma różnymi językami. Tak szybka wielojęzyczna komunikacja nie byłaby możliwa bez sztucznej inteligencji” – informuje ratusz Espoo. Narzędzie wykorzystuje technologię IBM Watson Assistant. Wkrótce zostanie dodane do innych miejskich stron internetowych, a wspólnie z Neuvo Inc. Global miasto opracowuje jego wersję dla przedsiębiorców.

4 maja fiński rząd zdecydował o zniesieniu niektórych ograniczeń. 14 maja przedszkola i szkoły podstawowe powrócą do normalnej edukacji. Zniesione zostaną również ograniczenia dla innych instytucji edukacyjnych. Międzynarodowe podróże służbowe w strefie Schengen będą dozwolone. W dniu 1 czerwca maksymalna liczba osób, które mogą się spotkać, zostanie zwiększona do 50, będzie też można korzystać z usług restauracji.

Skip to content