Duńczycy stworzyli nowy program antyplagiatowy, który oceni czy uczeń lub student samodzielnie napisał pracę, czy też korzystał z pomocy innych osób

SRP, czyli specialised study project (StudieRetningsProjekt – duń.) to specjalistyczny egzamin dodatkowy, który zdają duńscy uczniowie pod koniec nauki w szkole średniej z dwóch lub trzech przedmiotów do wyboru. Jest to egzamin pisemny, polegający na analizie konkretnych problemów z danej dziedziny, wymagający zebrania wielu danych. Można go porównać do pracy dyplomowej.

Problem w tym, że coraz częściej uczniowie zamiast samodzielnie pisać pracę, korzystają z gotowych szablonów lub z prac napisanych przez osoby trzecie – informuje sciencedaily.com.

Tacy eksperci zawodowo zajmujący się pisaniem prac w zamian za pieniądze to nie tylko problem duńskiego systemu szkolnictwa, ale najwyraźniej kopenhascy naukowcy postawili sobie za cel ukrócenie tego procederu.

„Kopiuj-wklej” nie przejdzie

Aktualnie w szkołach średnich w Danii działa już program antyplagiatowy pod nazwą Lectio. Pozwala on sprawdzić, czy uczeń nie skopiował na zasadzie „kopiuj – wklej” gotowych materiałów z sieci. Program nie wykrywa jednak prac pisanych przez osoby trzecie, tzw. ghostwriterów – czyli osoby, które w sposób autorski tworzą prace zaliczeniowe.

Jeśli ghostwriter nie użyje gotowca z sieci, to program Lectio nie będzie w stanie wykryć plagiatu.

Zaradzi temu nowy program stworzony przez naukowców z Wydziału Informatyki Uniwersytetu w Kopenhadze, nazwany Ghostwriter. Oprogramowanie korzysta z danych opracowanych na podstawie wcześniejszych prac duńskich uczniów.

Ghostwriter identyfikuje rozbieżności w stylach pisania, porównując prace złożone na egzamin z wcześniejszymi pracami tworzonymi przez uczniów. Sprawdza też długość używanych fraz, strukturę zdania i sposób użycia słów w porównaniu z pracami z przeszłości – czytamy na stronie UK.

To połączenie dużych zbiorów danych ze sztuczną inteligencją pozwoliło badaczom z Uniwersytetu w Kopenhadze ustalić plagiat z prawie 90-procentową dokładnością. W tym celu przeanalizowano 130 tysięcy pisemnych prac od 10 tysięcy różnych uczniów w Danii. Dane dostarczyła firma MaCom, operator systemu Lectio.

Twórcy programu Ghostwriter przekonują, że może on posłużyć nie tylko duńskim szkołom. Taki sam algorytm może analizować fałszowanie danych, dokumentów, zeznań na policji czy w sądzie. Czyli może wspomagać służby, które dziś na podstawie wyłącznie doświadczenia i zdobytej wiedzy analizują autentyczność i zgodność z prawdą dokumentów czy innych pisemnych notatek.

Jednolity System Antyplagiatowy stworzony w OPI PIB

Nie tylko duńscy naukowcy starają się przeciwdziałać oszustwom przy pisaniu prac. W 2019 roku światło dzienne ujrzał projekt polskich naukowców pod nazwą Jednolity System Antyplagiatowy (JSA). Jest to system wykorzystywany do sprawdzenia prac dyplomowych pod kątem plagiatu, przeznaczony do wsparcia pracy weryfikacyjnej promotora. Jednolity System Antyplagiatowy jest udostępniany nieodpłatnie wszystkim uczelniom w kraju. System został stworzony w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym w zespole dr. Marka Kozłowskiego.

Program porównuje treść badanych prac z ogromnymi bazami danych w tym m. in. z Ogólnopolskim Repozytorium Pisemnych Prac Dyplomowych (około 3 milionów prac dyplomowych), bazą NEKST, czyli obrazem polskiego internetu zawierającym około 760 milionów dokumentów.

Następnie rozbija tekst na zdania, potem na słowa. Tworzy nieuporządkowane kolekcje elementów i porównuje je z tekstami źródłowymi. Efekt? System w ciągu sześciu miesięcy (od stycznia do maja 2019 r. ) przebadał już 100 tysięcy prac. W przypadku blisko 3,5 tysiąca przypadków system wykrył podejrzanie dużą ilość tekstu zapożyczonego z innych źródeł. Do dnia publikacji tego tekstu system przeanalizował niemal 170 tysięcy kolejnych prac.

Chcecie dowiedzieć się więcej o JSA? Zapraszamy do lektury tekstu pt. Plagiat nie przejdzie. Polecamy też wywiad z dr. Markiem Kozłowskim, szefem zespołu, który stworzył ten system.

Skip to content