Maszyna zaprojektowała wpisy na kartki bożonarodzeniowe, konsumując setki danych z pozdrowień, życzeń i kolęd. Sprzedaż internetowa na stronie HappyHolid.ai ruszyła 11 grudnia, a kilkadziesiąt godzin później nie były już dostępne.

Za pomysłem stoi grupa osób pracujących w londyńskiej firmie R/GA. To innowacyjny zespół, projektujący nowoczesne marki i kampanie wizerunkowe, a jego misją jest „tworzenie przyszłości bardziej ludzkiej”. Projekt HappyHolid.ai miał pokazać, jak ludzie i technologia, współpracując ze sobą, otwierają nowe, kreatywne możliwości. Sztuczna inteligencja, „może być niezwykle potężnym partnerem kreatywnym” – czytamy na stronie projektu.

Fachowcy od uczenia maszynowego nakarmili rekurencyjną sieć neuronową (RNN) dziesiątkami piosenek (m.in. „Last Christmas” zespołu Wham, „All I Want for Christmas is You” Mariah Carey, czy kontrowersyjną w swojej treści Fairytale of New York grupy The Pogues, a poza tym setkami pozdrowień i świątecznych powiedzeń. Wytrenowane w ten sposób algorytmy napisały nowe mniej lub bardziej bożonarodzeniowe sentencje. Zespół wybrał 20 najlepszych, a artyści graficy i projektanci, interpretując je stworzyli do nich autorskie kreacje.

Powstało 27 kart. Są wśród nich piękna grafika odnosząca się do ocieplenia klimatu, powstała z interpretacji sentencji SI „Pozwólmy Ziemi zmarznąć”. Są też dziwaczne frazy, np. „Święta falują dziadkiem do orzechów”, zaskakujące zestawienia „Cicha noc… TAAAK!” oraz dające posmak zimy i bożonarodzeniowego czasu formuły np. „Uprzejmość jest jak śnieg”. Grafika do zdania „Nadchodzą choinki” to rysunek zbliżających się helikopterów z podwieszonymi choinkami w tle zachodzącego słońca.

Grafika do zdania „Nadchodzą choinki”

Wszystkie kartki zostały sprzedane online, a zyski zostaną przeznaczone na Code Your Future, szkołę kodowania dla uchodźców i osób w trudnej sytuacji.

Skip to content