Sztuczna inteligencja pomaga św. Mikołajowi czytać listy

Korvatunturi ma 384 metry. To wzgórze, na którym w Finlandii mieszka św. Mikołaj. Przebywa też w miasteczku Rovaniemi, aby spotykać się z turystami i zarządzać pocztą.

Mikołajowa poczta mieści się na kole podbiegunowym, na 66,5 stopnia szerokości geograficznej północnej. Stanowi centrum logistyczne dla ponad pół miliona kart, listów i paczek, które św. Mikołaj otrzymuje każdego Bożego Narodzenia.

Finlandia nie uważała się za kraj zamieszkania Świętego Mikołaja aż do 1927 roku, kiedy radiowy dziennikarz Markus Rautio ogłosił lapońską górę Korvatunturi jego domem. Obecnie Święty to doskonała postać dla rozwoju fińskiej turystyki – w ubiegłym roku Rovaniemi odwiedziło prawie 150 tysięcy gości. Ale nie tylko. Reklamowy potencjał jego działalności fiński rząd wykorzystuje do promocji sztucznej inteligencji.

Dzieci listy piszą

Św. Mikołaj dostaje w okresie przedświątecznym ponad 30 tysięcy listów dziennie. Z promocyjnej kampanii wynika, że zainstalował kilka innowacji SI, aby zapewnić ciągłość dostaw prezentów. Rozpoznawanie obrazów pomaga odszyfrowywać rysunki wymarzonych prezentów w listach. Deskryptor i translator odczytuje treści listów nadsyłanych ze 198 krajów świata. Św. Mikołaj używa również inteligentnych map do nawigacji, aby szybko i sprawnie się przemieszczać.

Adres filmu na Youtube: https://www.youtube.com/watch?time_continue=27&v=NIIzsREHifg&feature=emb_logo

Rozpoznawanie obrazów z listów św. Mikołaja w promocyjnej animacji
Źródło: ThisisFinlandTube

Filmiki pokazujące, jak to św. Mikołaj podąża z duchem czasu i angażuje SI w swojej pracy to element promocji Finlandii na świecie i SI wśród najmłodszych. Zajmuje się tym ThisisFinland, internetowe medium fińskiego resortu spraw zagranicznych. Ma być oknem na Finlandię dla wszystkich zainteresowanych tym krajem, jego kulturą i mieszkańcami.

Czysto i nowocześnie

Gazetka This is Finland kierowana jest do turystów i ludzi biznesu z całego świata. Pokazuje Finlandię jako kraj atrakcyjny, czysty i nowoczesny. I bardzo przywiązany do tradycji bożonarodzeniowych. To równocześnie ojczyzna św. Mikołaja i kolebka rozwoju SI – tak pokazuje Finlandię najświeższa, bożonarodzeniowa kampania promocyjna.

Finlandia jest trzecim najbardziej innowacyjnym krajem na świecie (np. według Bloomberg Innovation Index). Jest też światowym liderem w dziedzinie administracji cyfrowej. Korzystanie z IT w fińskim sektorze publicznym sięga lat 50. XX wieku – fińskie agencje rządowe pilotują i wdrażają sztuczną inteligencję, robotykę i inne nowe technologie na każdym kroku.

Już teraz studenci rejestrują się na studia wyłącznie on-line, rozliczenie z fiskusem odbywa się tylko przez internet, wszystkie recepty są cyfrowe, a dane zdrowotne gromadzone w chmurze. Dzieje się tak m.in. dzięki przepisom prawnym promującym dostęp do danych i ich udostępnianie, dlatego postęp sztucznej inteligencji jest tu szybszy, niż gdzie indziej.

Potencjał start-upów

Fiński ekosystem start-upowy jest jednym z najbardziej atrakcyjnych w Europie: Finlandia znana jest ze światowej klasy branży gier, zaawansowanej technologii opartej na badaniach oraz inicjatyw, takich jak duże wydarzenie start-upowe Slush i największe centrum start-upowe krajów nordyckich, Maria 01 (kampus w centrum Helsinek jest siedzibą dla ponad 130 start-upów).

SI w Finlandii jest prawie wszechobecna, uczy się jej każdego chętnego – północny kraj jako pierwszy na świecie wprowadził ogólnodostępne, bezpłatne kursy SI on-line. Oswaja się z nimi nawet więźniów.

Według fińskiej agendy sztucznej inteligencji celem jest wykorzystanie potencjału wzrostu gospodarczego opartego na SI. Jako najbardziej obiecujące obszary agenda wymienia transport, mobilność jako usługę (MaaS, Mobility as a Service) i opiekę zdrowotną.

W Helsinkach działa Fińskie Centrum Sztucznej Inteligencji. Służy ono jako miejsce, w którym naukowcy, studenci, firmy i sektor publiczny mogą wchodzić w interakcje.

SI w Finlandii jest promowana jako technologia, bez której już teraz nie można się obejść. Stąd nie dziwi fakt, że i św. Mikołaj ma ją na usługach.

W Finlandii św. Mikołaj przychodzi w Boże Narodzenie. Swoją trasę z prezentami z Rovaniemi rozpoczyna 23 grudnia, by dostarczyć je w wigilijną noc. A wioskę św. Mikołaja już wkrótce będzie można zwiedzać w wirtualnej rzeczywistości z dowolnego miejsca na Ziemi. Zadbał o to start-up Zoan.

„W ciągu ostatnich kilku lat technologia i treść wirtualnego podróżowania zrobiły duży skok, więc doświadczenia stają się coraz bardziej wszechstronne. Niektóre doświadczenia mogą nawet bardziej imponować wirtualnie niż w prawdziwym życiu. My w Zoan chcemy pomóc Finlandii stać się najlepszym krajem wirtualnej podróży ” – twierdzi założyciel i dyrektor generalny Zoan, Miikka Rosendahl. Do końca przyszłego roku Visit Rovaniemi udostępni spotkanie z Mikołajem wszystkim właścicielom okularów VR na całym świecie.

Skip to content