Kasy sklepów przyszłości będą wyposażone w inteligentny system rozpoznawania nieetykietowanych produktów np. owoców i warzyw

„Jadziaaa, jaki jest kod na cukinie?” – często słyszysz przy kasie takie nawoływanie ekspedientek? Do ich żmudnego obowiązku należy zapamiętanie kodów produktów żywnościowych, które nie mają kodów kreskowych. To głównie warzywa i owoce. Belgowie chcą to uprościć, używając widzenia komputerowego. Przyspieszy to sprzedaż i skróci kolejki. Jakie to proste!

W Polsce systemy związane z zakupem warzyw i owoców w super i hipermarketach są różne. Albo sam musisz je zważyć, na ekranie wagi wybrać odpowiedni dział i gatunek oraz wydrukować naklejkę z kodem i ceną. Do wag sklepowych często tworzą się kolejki, klienci stają się niecierpliwi. Innym rozwiązaniem jest waga w kasie i pamięć kasjerki, wspierana wyświechtanymi zeszycikami z konkretnymi kodami. Jest też opcja, że pracownik sklepu waży i okleja kodem nasze owocowo-warzywne produkty na stoisku, zanim dotrzemy do kasy. To również często oznacza oczekiwanie.

Belgijski dystrybutor żywności eksperymentuje w supermarkecie z systemem, który dzięki widzeniu komputerowemu automatycznie rozpoznaje 120 różnych owoców i warzyw

W europejskich krajach bardziej na południe, zwłaszcza nie należących do strefy Schengen, gdzie nie dotarły jeszcze międzynarodowe sieci handlowe, często zdarza się, że wagi dla działów owocowo-warzywnych mają wmontowane przyciski z numerkami danego gatunku warzywa lub owocu, które klient musi zapamiętać z etykiety produktu na stoisku. Każde rozwiązanie jest uciążliwe, wydłuża czas zakupów i niejednokrotnie irytuje. W Belgii już nad tym pracują.

Dystrybutor żywności Colruyt eksperymentuje w supermarkecie w miasteczku Kortrijk z systemem, który dzięki widzeniu komputerowemu automatycznie rozpoznaje 120 różnych owoców i warzyw. Rozwiązanie zostało dostarczone przez Robovision, belgijską firmę oferującą rozwiązania oparte na głęboko uczącej się sztucznej inteligencji. To bardzo uznany w świecie nowych technologii podmiot. Dostarcza m.in. rozwiązań dla amerykańskiego Instytutu Zdrowia NIH (National Institutes of Health), będącego częścią amerykańskiego Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej, największej agencji badań biomedycznych na świecie.

Firma Robovision dla belgijskiego sprzedawcy stworzyła automatyczny system Colruyt Meilleur Prix. Wyposażył wagi sklepu w kasach w inteligentne kamery, które natychmiast identyfikują produkt. Robią zdjęcie cukinii czy innego ze 120 roślinnych produktów umieszczonych na wadze. Jest ono błyskawicznie przesyłane do systemu, który identyfikuje zakup wraz z jego wagą i ceną. Robią to z dokładnością bliską ideału.

Jak dowiedziono dokładności rozpoznania? Klienci do celów eksperymentu potwierdzali je za pośrednictwem tabletu. Testy potrwają do końca października. Podobne rozwiązanie stosują już markety w Japonii. W Europie Belgia i Colruyt są prekursorem.

Skip to content