Coś, co nie ma pojęcia o siedzeniu, uznało, że wie najlepiej, na czym nam będzie wygodnie

Czy zachwyca prostotą miękkich łuków, jak projekt Michaela Thoneta z 1859 roku? Czy bawi się grawitacją, jak Marcel Breuer, który 1928 roku zaszokował świat modernistycznym krzesłem „B32/Cesca”? A może stawia na geometryczną ascezę i minimalizm, dzięki którym do historii designu przeszli w latach 70. XX wieku swym siedziskiem z włókna szklanego Charles i Ray Eamesowie?

Nic z tych rzeczy. Sztuczna inteligencja ma własny pomysł na to, jak projektować meble dla ludzi. Właśnie stworzyła pierwsze krzesło, które wkrótce trafi do produkcji.

Pod okiem mistrza

Krzesło o nazwie „AI” (od Artificial Intelligence, SI) zaprezentowano podczas tegorocznego Międzynarodowego Tygodnia Mebli i Projektowania „Salone del Mobile” w Mediolanie w kwietniu.

To pierwszy mebel zaprojektowany przez SI, który będzie wytwarzany masowo. Stoi za tym francuski architekt Philippe Starck, jeden z najbardziej znanych designerów naszych czasów. Znany jest ze swoich mistrzowskich projektów w meblach, wnętrzach, produktach, przemyśle i architekturze.

Projektuje od jachtów po szczoteczki do zębów. Starck już dawno nawiązał współpracę z włoskim Kartell’em, specjalizującym się w projektowaniu i produkcji wysokiej jakości mebli z tworzyw sztucznych. Zaprojektował dla Kartell’a m.in. kilka słynnych modeli krzeseł („La Marie”, „Duch Ludwika”).

Do kreacji krzesła z użyciem SI wykorzystał prototypowe oprogramowanie do projektowania trójwymiarowego i zaprosił specjalistów z dziedziny programowania designu przyszłości z Autodesk. Zespół otrzymał zadanie rozpisania algorytmów do zaprojektowania krzesła, które będzie wygodne, zbudowane z jak najmniejszej ilości materiałów, estetyczne, eleganckie, wytrzymałe i minimalistyczne, jak inne projekty Starck’a.

Algorytm przetwarzania instrukcji i pojęć dał wynik w postaci projektu ciekawego krzesła. Tylko kto w tym procesie jest twórcą? Starck oświadczył w mediach społecznościowych, że udział człowieka miał jedynie pomóc sztucznej inteligencji w projektowaniu.

System mozolił się i zmontował wiele obrazów, by na koniec stworzyć nowe, krzykliwe, często koślawe wzory

– To nie jest krzesło stworzone przeze mnie. To jest krzesło stworzone przez sztuczną inteligencję. To jest zdecydowanie przyszłość – mówił Starck.

Przedstawiciele Autodesk wyjaśniali z kolei, że innowacja w projektowaniu z użyciem SI zdecydowanie zwiększy możliwości projektanta w zakresie wydajności i innowacyjności.

Wyprostować, co niezgrabne

Projektanci Philipp Schmitt i Steffen Weiss w 2018 roku postanowili sprawdzić, czy zestaw sieci neuronowych może stworzyć nowoczesny „klasyk designu”. W ramach projektu CHAIr Schmitt z Nowego Jorku i berlińczyk Weiss przez kilka miesięcy współpracowali przez Skype.

Kontradyktoryjną (przeciwstawną) sieć neuronową (GAN) przeszkolili na zestawie 562 projektów krzeseł z XX wieku, które znaleźli na stronie Pinterest, serwisie do kolekcjonowania i porządkowania materiałów wizualnych.

Ich GAN składa się z dwóch sieci neuronowych: pierwsza z nich jest zaprogramowana, aby patrzeć na obrazy i nauczyć się generować podobne, podczas gdy druga określa, czy tak powstały obraz wygląda jak krzesło i próbuje go udoskonalić. Zaprojektowali program do kreowania wyłącznie za pomocą obrazów.

Algorytmy wygenerowały setki abstrakcyjnych form, będących bardziej miksem innych projektów niż funkcjonalnymi meblami – niektóre z nich nie mają siedzisk, inne nie mają szans ustać. System mozolił się i zmontował wiele obrazów, by na koniecstworzyć nowe, krzykliwe, często koślawe wzory.

Schmitt następnie wybrał kilka projektów i udoskonalił je w szkicach 3D, uwzględniając faktyczne zmienne i ograniczenia. Powstały cztery miniaturowe prototypy, które teraz projektanci konstruują wspólnie ze stolarzem. SI została wykorzystana jako pośrednie narzędzie, dając „wizualną podpowiedź” projektantom, którzy dokończyli dzieło. Krzesła i projekt zostaną zaprezentowane w Wiedniu, w trakcie majowej wystawy w Muzeum Sztuki Użytkowej na Vienna Biennale for Change 2019.

„Nr 14”, „Jajo” i „Duch Ludwika”


Czy SI zostanie cenionym projektantem, a krzesło „AI” Starck’a kolejną ikoną? Designerskie meble minionych dwóch stuleci do tej pory produkowane są masowo. Ich projekty są wykorzystywane do nowych koncepcji, a prototypy są warte bajońskie sumy.

Jedno z najsłynniejszych krzeseł na świecie, produkowanych do tej pory, powstało w 1859 roku. Stoi za nim niemiecko-austriacki stolarz Michael Thonet. Krzesło z wyginanego drewna nazwane „Nr 14” podbiło francuskie i austriackie kafejki, na obrazie umieścił je Henri Toulouse-Lautrec, a w swojej pracowni miał je Pablo Picasso.

Premiera znanego fotela „Egg” miała miejsce 100 lat później. Twórcą prototypu z 1958 roku był duński architekt Arne Jacobsen. Fotel „Jajo” jest bodajże najbardziej rozpoznawalnym meblem wszech czasów, a jego twórca przeszedł dzięki niemu do historii światowego designu. Panton, kolejne z najbardziej znanych modeli krzesła na świecie, to symbol lat sześćdziesiątych i najsłynniejsze dzieło duńskiego projektanta Vernera Pantona. Wciąż zachwyca nowoczesnym kształtem.

Francuz Starck dla firmy Kartell w 2002 roku zaprojektował „Ducha Ludwika” – przezroczyste krzesło wzorowane na stylu z czasów Ludwika XV, które zawładnęło duszami wielu meblowych estetów.

Najdroższe designerskie meble, ikony swoich czasów, warte są ogromne sumy. W 2009 r. brązowe skórzane krzesło „Dragons” niedocenionej za życia irlandzkiej projektantki Eileen Gray sprzedano za ponad 28 milionów dolarów, ustanawiając tym samym rekord dla mebli z XX wieku. Meble warte są mnóstwo pieniędzy. Według badania przeprowadzonego przez Grand View Research, globalny rynek meblarski osiągnie za pięć lat wartość 718,3 miliardów dolarów.

Projektować dane

Naukowcy z Laboratorium Nauk Komputerowych i Sztucznej Inteligencji Massachusetts Institute of Technology (MIT CSAIL) w 2017 roku zaprezentowali narzędzie, które automatycznie generuje produkty i szczegółowo je analizuje. Członkiem zespołu badawczego był m.in. prof. nadzw. MIT Wojciech Matusik. Mówił po opublikowaniu badań, że „system nie tylko oszczędza czas optymalizacji projektów, ale ma potencjał, by radykalnie poprawić jakość samych produktów”.

Adres filmu na Youtube: https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=_vHMFXfTq6o

Naukowcy z MIT zaprezentowali narzędzie, które automatycznie tworzy produkty i szczegółowo je analizuje Źródło:MIT Computational Fabrication Group / YouTube


Algorytm może zoptymalizować projekt dowolnego obiektu, takiego jak lampa, samolot, klucz poprzez różnego typu wskaźniki, jak masa, opór, nacisk w czasie rzeczywistym. Następnie może stworzyć dziesiątki projektów tego obiektu, z których każdy jest dostosowany do różnych optymalnych wydajności. Technika, jak twierdzą badacze, może być stosowana do projektowania i inżynierii dóbr konsumpcyjnych i przemysłowych. Ciągle ulepszany InstantCAD na razie nie jest dostępny dla projektantów.

Skip to content