Obecnie w przypadku bardzo dużych gier nie rysuje się drzewa decyzyjnego.

Dlaczego?

Wyobraźmy sobie, że ktoś musiałby rozrysować wszystkie możliwe węzły w drzewie gry w warcaby, i to zaczynając od pustej planszy! To raczej niemożliwe, a nawet gdyby było możliwe, zajęłoby mnóstwo czasu i zawierało sporo błędów. Dlatego do tworzenia takich gier stosuje się algorytmy. Sprawdzają one możliwości ruchów i wygranych oraz przegranych.

Algorytm o nazwie min-max stosowany jest w grze w kółko i krzyżyk. Przewiduje konsekwencje ruchów i wybiera najlepszy dążący do zwycięstwa. Zaledwie kilka linijek kodu programistycznego „potrafi” świetnie grać w tę grę!

Algorytm A* (czytaj: A-gwiazdka) potrafi kierować postacią w grze z punktu A do punktu B. Szuka dla niej najlepszej drogi do poruszania się, omijając przeszkody czy wrogów. Zastosowano go w popularnej grze F.E.A.R z 2005 roku. Ten sam algorytm stosuje się też do… rozpoznawania mowy.

Różnica między algorytmem a SI

W artykule mówiliśmy o algorytmach i o sztucznej inteligencji. Warto znać różnicę miedzy nimi. Już podawaliśmy definicję algorytmu i kilka nieformalnych definicji SI, bo formalnej wciąż nie ma. Teraz jest dobry moment, by wytłumaczyć to dokładniej.

Algorytm to wszystkie czynności, które po kolei trzeba wykonać, żeby osiągnąć cel. Możemy to porównać do przepisu na ciasto: wiemy, jaki składnik i kiedy dodać, kiedy wymieszać i jak długo piec, by powstało ciasto. W informatyce jest to instrukcja, często prostsza, niż się nam wydaje. Dużo algorytmów można zapisać tak: „jeśli x ∀ to y”, ale są też bardziej skomplikowane. Wszystko zależy od tego, ile kroków algorytm musi wykonać i jak trudne jest osiągnięcie celu.

Sztuczna inteligencja to zbiór wszystkich algorytmów, które mogą rozwiązywać problemy w nieprzewidzianych okolicznościach. Dla porównania, kółko i krzyżyk to jeden algorytm min-max. Komputer ma zbiór zasad i wie, jak grać, a nawet, jak grać, by wygrać. Ale autonomiczny samochód ma już wiele algorytmów, które pomogą mu dojechać do celu. Samochód autonomiczny „nie wie”, co może spotkać na drodze. Czeka go zmiana świateł, kręta droga, piesi, inne samochody itp. Droga jest nieznana, ale dzięki wielu algorytmom z sukcesem pokonywana. Jeden algorytm by sobie z tym nie poradził.