Gdy mówimy o sztucznej inteligencji, warto znać kilka innych pojęć ściśle z nią związanych:

Uczenie maszynowe

To gałąź sztucznej inteligencji, w której programy automatycznie modyfikują swoją wiedzę i procedury, by poprawić wydajność. Programy działają tu w oparciu o wyraźne instrukcje od nauczyciela, przykłady ze szkoleń, doświadczenia lub eksperymenty generowane przez program. Uczenie maszynowe pozwala komputerom radzić sobie z nowymi sytuacjami dzięki analizie, samokształceniu, obserwacji i zdobywaniu doświadczeń. Przed wykonaniem zadania maszyna otrzymuje wiele przykładów próbnych. Na nich uczy się, dostosowując swoją strategię działania tak, by osiągnąć cel, który postawił przed nią człowiek. Maszyna jest konfrontowana z nowymi scenariuszami. Tą metodą komputery uczą się np. rozpoznawać obiekty. Uczenie maszynowe ułatwia nieustanny rozwój informatyki, jako że maszyny mierzą się z coraz to innymi scenariuszami, muszą przeprowadzać testy i adaptować się do nowych sytuacji. Jednocześnie, by ich kolejne decyzje były lepsze od poprzednich, muszą wykrywać wzorce i trendy.

Uczenie maszynowe działa na algorytmach matematycznych, czyli komputer po prostu liczy. Komputery nauczone maszynowo potrafią bardzo trafnie przepowiadać cenę akcji na giełdzie albo pogodę. A wszystko to dzięki matematyce.

Głębokie uczenie

By zrozumieć głębokie uczenie się, wystarczy wyobrazić sobie małe dziecko, którego pierwszym słowem jest np. „kot”. Dziecko uczy się, czym jest kot i czym kot nie jest, wskazując różne przedmioty i mówiąc, że to kot. Wspomagając tę naukę, rodzic mówi: „Tak, to jest kot” albo: „Nie, to nie jest kot”. Testując w taki sposób kolejne przedmioty i otrzymując informacje od rodzica, dziecko poznaje kolejne cechy kota, które pozwalają mu go coraz lepiej rozpoznawać. Dziecko, nie zdając sobie z tego sprawy, powoli precyzuje znaczenie pojęcia (tu: kota), które z początku jest dla niego kompletną abstrakcją. Robi to, tworząc hierarchię, w której każdy poziom abstrakcji jest tworzony dzięki wiedzy zdobytej w poprzedniej warstwie hierarchii. Stosujące głębokie uczenie, programy komputerowe działają właśnie w taki sposób. Głębokie uczenie się jest stosowane m.in. w wyszukiwarce Google, kanale informacyjnym Facebooka, do przewidywania trzęsień ziemi czy chorób serca.

Sztuczne sieci neuronowe

Jak sama nazwa wskazuje, to sieci zbudowane ze sztucznych neuronów. Mówiąc w dużym uproszczeniu, zostały zbudowane na wzór neuronu człowieka. Dzięki nim maszyna odbiera dźwięk i obraz ze środowiska i zamienia je w dane. Neurony dokonują też wielu obliczeń. Tak zdobyte informacje komputer wykorzystuje do działania.

Robotyka

Dziedzina inżynierii zajmująca się projektowaniem i produkowaniem robotów. Roboty są często używane do wykonywania zadań dla człowieka zbyt niebezpiecznych, uciążliwych, skomplikowanych lub monotonnych. Pracują na liniach montażowych do produkcji samochodów, ale także np. w NASA, gdzie służą do przemieszczania dużych obiektów w przestrzeni kosmicznej. Wykorzystując uczenie maszynowe, naukowcy konstruują także takie roboty, które mogą wchodzić w interakcje społeczne z ludźmi.

Logika rozmyta, zbiory zgrzebne i obliczenia ewolucyjne

To metody wykorzystywane w sztucznej inteligencji, które są polską specjalnością. O szczegółach opowiemy w kolejnych artykułach.

Co to jest robot?

Większość ludzi wyobraża sobie robota jako maszynę podobną do człowieka pod względem kształtu i sposobu poruszania się. Robot może mówić metalicznym głosem, bez odpowiedniej modulacji.

Tymczasem roboty, których dziś używamy, wcale tak nie wyglądają. Najczęściej ich wygląd przystosowany jest do zadań, które mają wykonywać.

Coraz więcej osób korzysta z automatycznych odkurzaczy, które godzinami krążą po naszym mieszkaniu, odkurzając i czyszcząc podłogę. Mimo że odkurzacz jest robotem, ani trochę nie przypomina człowieka, za to wspiera go w codziennych pracach. Do robotów należą też autonomiczne samochody. Robot może wykonywać trudne lub ciężkie dla człowieka prace.

Do robotów nie należą chatboty, które obsługują klientów sklepu internetowego. Chatbot to tylko aplikacja, która „rozmawia” z człowiekiem. Nie umie wykonać żadnej fizycznej czynności.

Chatbot pizzerii. Pozwala zamówić pizzę z menu, ponowić ostatnie zamówienie, wskazać adres dostawy czy dobrać dodatkowe składniki pizzy.