W Gdańsku ruszył inteligentny system parkowania. „Smart parking” pozwoli kontrolować zachowania kierowców. Ma też ułatwić znalezienie wolnego miejsca parkingowego, zmniejszyć ruch pojazdów i powstawanie korków

Testowane rozwiązanie bazuje między innymi na inteligentnych algorytmach przetwarzania obrazu.

Nowa usługa funkcjonuje przy ul. Długie Ogrody blisko starego miasta. Pilotażowo obejmuje 200 z 300 miejsc postojowych. Korzystają z nich mieszkańcy, pracownicy, klienci firm, instytucji oraz turyści. Dostawcą technologii jest spółka Energa Oświetlenie oraz firma Comarch.

Zbada zachowania kierowców

Dla miasta system inteligentnego parkowania oznacza przede wszystkim usprawnienie komunikacji i odciążenie ruchu w centrum.

– Będzie dokładnie badać zachowania kierowców. Ile przeciętnie czasu kierowca korzysta z postoju, jakie jest obłożenie miejsc w dzień, a jakie w nocy itp. W najbliższej przyszłości zaprosimy mieszkańców na spotkanie prezentujące dokładne funkcjonowanie i właściwości wdrożonego rozwiązania – mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Miasta Gdańska ds. polityki komunalnej.

Michał Bełbot, prezes Energa Oświetlenie, dodaje: „Dla kierowców jest to narzędzie do znalezienia wolnego miejsca, co minimalizuje czas i jazdę („krążenie” w poszukiwaniu miejsca postojowego). Te czynniki mają znaczenie w zwiększaniu bezpieczeństwa drogowego, a także w redukcji emisji spalin”.

Aplikacja Comarch SmartParking jest dostępna bezpłatnie, można ją pobrać na urządzenia mobilne oparte o system Android. Smartfon pozwala sprawdzić, czy na monitorowanym obszarze są wolne miejsca postojowe. Ponadto wskazuje najszybszą trasę dotarcia do punktu docelowego.

„Kamery umieszczono na latarniach. System błyskawicznie analizuje wideo i przekazuje dane o stanie wolnych miejsc służbom miejskim oraz kierowcom zainteresowanym parkowaniem w tej części miasta” – wyjaśnia Wojciech Dec z firmy Comarch.

Jak to działa?

W skład systemu wchodzą 22 kamery podłączone do sieci internetowej. Mózgiem systemu jest algorytm IVA (Intelligence Video Analytics), który analizuje obrazy z kamer.

Zadaniem kamer, które są „oczami” całego systemu, jest całodobowe dostarczanie niezakłóconego obrazu w monitorowanym obszarze. Od liczby kamer i obejmowanego pola widzenia zależy skuteczność i precyzja systemu.

Użytkownik, chcący znaleźć wolne miejsce parkingowe, może ustawić swoje preferencje na smartfonie, dotyczące np. wielkości samochodu, rodzaju miejsca czy też konkretnej lokalizacji na parkingu. System jest w stanie rozpoznać wielkość samochodu i skierować kierowcę do najlepszego dla niego wolnego miejsca.

W przyszłości system ma być rozszerzony o nowe funkcje, z których będą korzystać służby miejskie. Zostaną one zaalarmowane w przypadku, kiedy system zidentyfikuje pozostawiony bez opieki przedmiot, (próba zamachu terrorystycznego) czy rozpozna zagrożenie życia lub zdrowia człowieka (leżący bez ruchu człowiek na drodze). Służby miejskie otrzymają również informacje o pozostawieniu pojazdów w miejscach niedozwolonych, zastawieniu wjazdów czy blokowaniu ścieżek rowerowych.

System docelowo będzie również mógł monitorować bezpieczeństwo na parkingach. Zawiadomi straż miejską oraz właściciela auta, np. w przypadku próby kradzieży. Użytkownik otrzyma natychmiast powiadomienie w postaci komunikatu push lub smsa, gdy jego auto się poruszy. System może także powiadamiać o stłuczkach parkingowych (w przypadku zapalenia się świateł awaryjnych).

Miasta przyszłości

Usługa jest realizowana w ramach unijnego programu wdrażania inteligentnych rozwiązań na rzecz Stref Ograniczonej Emisji w miastach Unii Europejskiej.

Projekt „Inteligentny Parking” jest elementem technologii informacyjno-komunikacyjnych pozwalających na zwiększenie interaktywności i wydajności infrastruktury miejskiej. Razem z usługami: inteligentnego oświetlenia ulicznego oraz inteligentnego przejścia dla pieszych ma pomóc przekształcać polskie miasta w „Smart City”.

Wcześniej w ramach projektu „Smart Toruń”, testowano inteligentne zarządzanie popytem na energię.

Skip to content