Trochę zwinnych algorytmów i uczenia maszynowego, dane o życiu uczelni, stary telewizor, odświeżona toaletka i telefon z tarczą. Tak się robi bota w Chorwacji. Dziś obchodzimy Dzień Bota

Chorwacki chatbot został zaprojektowany jako uczelniany asystent do logistycznego wsparcia studentów. Nie muszą już śledzić tablic informacyjnych, szukać grafików i rozkładu zajęć w salach czy gabinetów profesorskich. Wystarczy, że pogadają z Baricą, która znalazła swoje miejsce w korytarzu uczelni i odpowiada na ich pytania. I nie jest ani plastikowa, ani metalowa. Baricę można spotkać w eleganckim opakowaniu w stylu retro i shabby chic.

B.A.R.I.C.A. to skrót od Beautiful ARtificial Intelligence Cognitive Agent (piękny agent kognitywnej, sztucznej inteligencji)

Rzeczywiście, z monitora przez aplikację patrzy na rozmówców piękna twarz sztucznej kobiety. To animowany wizerunek zapożyczony z bezpłatnej platformy zdjęciowej Pixabay. Monitor włożono w obudowę starego kineskopowego telewizora przemalowanego na biało, twarz subtelnej Baricy jest alabastrowa. Biel jest w świecie cyfrowym bardziej popularna, bo mniej straszna. Z Baricą rozmawia się przez słuchawkę starego telefonu tarczowego, oczywiście białego, a instalacja stanęła na starej, odmalowanej na perłowy połysk toaletce, w miejsce lustra.

Za tym pomysłem stoi „Adam Słodowy” chorwackiej sztucznej inteligencji, wykładowca na Wydziale Organizacji i Informatyki (FOI) Uniwersytetu w Zagrzebiu, który działa w chorwackim mieście Varaždin i ojciec chrzestny Baricy prof. nadzw. dr Markus Schatten. Wraz z asystentami wyposażył agentkę w system przetwarzania tekstu na mowę, system przetwarzania języka naturalnego, syntezę mowy, generowane ekspresje wideo twarzy i ust (synchronizacja warg, animacja ze zwykłego statycznego obrazu), wiedzę wydziałową i interfejs graficzny.

Jedną z najważniejszych cech Baricy jest to, że działa ona w języku chorwackim, co było głównym powodem jej „narodzin”. Takie systemy są bardzo rzadkie. Schatten rozwinął system i obudował go urządzeniami z demobilu według własnego pomysłu. Powstała stylowa, sztucznie inteligentna instalacja.

Dostosowanie do potrzeb uczelni zostało w pełni wdrożone przez „matkę chrzestną” Baricy, byłą już studentkę Tajanę Šokec w ramach praktyki w Laboratorium Sztucznej Inteligencji. Zdobyła za to nagrodę rektora w tej dziedzinie, opracowując interesujący hybrydowy model SI.

Chatbot na tym etapie jest zaprogramowany tak, aby odpowiedzieć studentom na cztery kluczowe pytania:

  1. Czy możesz mi coś powiedzieć o wydziale FOI?
  2. Gdzie jest sala nr. X?
  3. Gdzie znajduje się biuro profesora Y?
  4. Czy możesz sprawdzić plan zajęć?

System jest rozwijany. Twórcy twierdzą, że nie będzie to rozwiązanie komercyjne, choć może mieć wiele zastosowań. Jego możliwości można zastosować w turystyce, będącej chorwackim motorem gospodarki, branży hotelarskiej, komunikacyjnej, a także handlu. A czy Barica będzie kiedyś wykładowczynią, czy będzie prowadzić profesorskie konsultacje i sprawdzać prace studentów?

„(Dobry) system może wykładać, a nawet odpowiadać na pytania studentów związane z materiałem, ale nie może on odpowiedzieć na nieprzewidziane sytuacje ani twórczo rozwiązać nowego problemu. Chociaż technologia sztucznej inteligencji wydaje się być bardzo zbliżona do ludzkiej, wciąż jesteśmy od tego bardzo daleko. Oczywiście nie oznacza to, że przy pomocy sztucznej inteligencji nie można budować użytecznych systemów” – podsumował prof. dr Markus Schatten w rozmowie z gazetą Poslovni.hr.

Skip to content