• Nadchodzi nowa epoka w zarządzaniu pracą
  • Maszyny nauczą się twoich zawodowych przyzwyczajeń i poznają przebieg kariery
  • Swój czas roboczy, szkolenia i rozwój talentu zaplanujesz nie ty, lecz algorytmy

Koń to przeżytek – mówił z dumą Pawlak, spoglądając na kandydata do ręki swej wnuczki, mechanizatora rolnictwa. Bo i miło było patrzeć, jak krzepki Zenon Adamiec szaleje traktorem po polu. Podejście miał nowoczesne, więc robota paliła mu się w rękach. A bezsilny Kargul mógł tylko zgrzytać zębami, bo na taki układ nie było mocnych.

Era Zenona, czas usprawniania pracy przez człowieka uzbrojonego w posłuszne maszyny, dobiega końca. Dziś inteligentne maszyny same zmieniają charakter pracy człowieka, bez jego woli i udziału. Nic więc dziwnego, że pracownicy obawiają się konkurencji z ich strony, tym bardziej, że pracodawcy chcą jak największych zysków i obniżenia kosztów zatrudnienia.

Jednak sztuczna inteligencja jest w stanie wesprzeć jednych i drugich. Oferuje już zestawy narzędzi, które można dopasować do poszczególnych problemów biznesowych oraz wiedzę zdolną odblokować rozproszony potencjał, zwłaszcza w dużych przedsiębiorstwach.

Silnik bystrzejszy niż człowiek

Pod koniec 2018 roku międzynarodowa korporacja Kronos z siedzibą w Lowell w stanie Massachusetts zaprezentowała oparte na SI narzędzie, które wspiera zarządzanie kadrami. Nazwała je z francuska AIMEE (imię żeńskie, w niektórych krajach określa się tak dziecko żołnierza na służbie).

To obecnie najbardziej zaawansowany program stworzony specjalnie do wspierania pracy i rozwoju pracowników. Jego zaawansowane prognozowanie wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby poprawić dokładność planowania pracy aż o 20 procent. Osiąga ten efekt, zapewniając odpowiedni personel z odpowiednimi umiejętnościami w odpowiednim czasie.

 „Zbudowaliśmy najbardziej inteligentny silnik do zarządzania kapitałem ludzkim, aby codzienne zadania menedżerów i pracowników były prostsze, a więc zwiększyły ich wydajność. AIMEE analizuje dane w czasie rzeczywistym, by jak najszybciej i najefektywniej umożliwiać podejmowanie decyzji ludziom mającym wpływ na firmę” – podkreślają twórcy AIMEE, które jest dzieckiem Kronosa i IBM.

Współtwórcy silnika z IBM podkreślają, że oba zespoły wykorzystały moc aplikacji z grupy Watson i doświadczenia Kronosa. Chodziło o zwiększenie zaangażowania pracowników, rozwój i wzrost ich wydajności oraz zapewnienie wglądu w te procesy osobom, które nimi zarządzają.

Kadrowy, który nie zasypia

Sprawy związane z zatrudnieniem i nadgodzinami mogą doprowadzić firmę do upadku. Przeszkoda pojawia się, gdy klienci nie są obsługiwani, ich potrzeby nie są spełniane lub gdy nie są realizowane cele produkcyjne.

AIMEE wykrywa problemy kadr w czasie rzeczywistym, co pozwala szybko ustawić firmę na właściwym kursie. System analizuje olbrzymie ilości danych organizacyjnych przedsiębiorstwa i pracowników. Na ich podstawie zarządza kadrami od personalizacji harmonogramów pracowniczych do prognozowania krytycznych potrzeb kadrowych i eliminowania konieczności pracy w kosztownych nadgodzinach.

Jak twierdzą twórcy, potrafi nawet zidentyfikować potencjalne konflikty pracowników z szefostwem. I jest „w pracy” cały czas, non stop obserwując firmę za kulisami, rozwiązując problemy i udzielając rad pomocnych w podejmowaniu najlepszych decyzji.

„Wprowadzenie AIMEE zapewnia korzyści płynące ze sztucznej inteligencji całej firmie” – podkreśla Bill Bartow, wiceprezes ds. globalnego zarządzania produktami w Kronos.

Od szefa po szatniarza

W przypadku informacji przydatnych dla zespołów zarządzających kadrami, AIMEE ocenia potencjał pracowników, obserwuje ich wydajność, jakość pracy i zmęczenie oraz wspiera planowanie dla nich przyszłych działań.

Z kolei pracownikom pomaga osiągnąć lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Tworzy spersonalizowane harmonogramy czasu pracy np. w systemie zmianowym, które pasują do indywidualnych potrzeb, proponuje zamiany między pracownikami, sugeruje dogodne terminy urlopów.

„AIMEE jest w pracy cały czas, non stop obserwując firmę za kulisami, rozwiązując problemy i udzielając rad pomocnych w podejmowaniu najlepszych decyzji”


Jest to również trener kariery, który analizując przebieg ścieżki zawodowej i preferencje, oferuje wsparcie w wyborze szkoleń.

Już wcześniej istniały inne narzędzia pomocne w zarządzaniu kadrami w podobny sposób. Na przykład platforma MOOC Coursera, która zapewnia audyt umiejętności pracowników każdej organizacji, zanim poleci odpowiednie kursy.

Jednak AIMEE idzie o krok dalej. Po pierwsze, umożliwia pracownikom zdobycie umiejętności, których się od nich wymaga. Po drugie gwarantuje, że będą potrzebni i są na tyle dobrze wykwalifikowani, by pozostać w firmie i piąć się w niej po szczeblach kariery.

AIMEE informuje również o postępach procesu rekrutacji, a nawet rekomenduje wyłonionych kandydatów na podstawie umiejętności i doświadczenia. W ten sposób menedżerowie poświęcają mniej czasu na zarządzanie zasobami ludzkimi, a więcej – na rozwiązywanie innych problemów, mających wpływ na kluczowe wskaźniki rentowności.

Kronos podbija świat

Kronos Incorporated oferuje oprogramowanie i usługi zarządzania personelem. Jest też wiodącym dostawcą rozwiązań służących do zarządzania zasobami ludzkimi. Firma powstała w 1977 roku i od lat usprawnia procesy związane z pracą. Sięga po nowe technologie, m.in. jako pierwsza w 2004 roku zaproponowała zainteresowanym przedsiębiorstwom rejestrowanie czasu pracy przez wykorzystanie linii papilarnych pracownika, w miejsce przestarzałych kart pracowniczych.

Aplikacje Kronosa są przeznaczone dla firm przemysłowych, dostawców usług medycznych, instytucji edukacyjnych i agencji rządowych. Z rozwiązań programistów z Lowell korzystają już dziesiątki tysięcy organizacji i ponad 40 milionów osób w ponad 100 krajach.

Skip to content