Program AlphaZero, stworzony przez Google, pokonał w szachy Stockfisha 8 inny program, który w 2016 r. zdobył mistrzostwo świata w szachach komputerowych. Stockfish 8 przegrał, mimo że miał dostęp do gromadzonego przez stulecia ludzkiego doświadczenia w grze w szachy i dekad doświadczeń komputerów, a przy tym potrafił obliczać 70 mln pozycji na sekundę. 

W tym czasie AlphaZero wykonywał takich obliczeń jedynie 80 tys., a jego twórcy nie nauczyli go żadnych strategii szachowych ani nawet standardowych otwarć. Zamiast tego wykorzystał uczenie maszynowe, by opanować szachy poprzez grę przeciw samemu sobie. 

W 100 partiach AlphaZero ze Stockfishem, rozegranych 17 grudnia 2017, 8 nowicjusz nie przegrał ani razu: wygrał 28, a zremisował 72 razy. Dojście do gry na takim poziomie zajęło mu 4 godziny. 

Zdjęcia w artykule:
  • Getty Images
Skip to content